Návody a informace

Grisaille

Během výstavby klasického olejového obrazu můžete narazit na několik druhů různých podmaleb. Každý druh podmalby má své opodstatnění a plní určitou funkci. V dnešním krátkém návodu si vysvětlíme, k čemu slouží monochromatická podmalba tzv. grisaille. Odvozuje se z francouzského gris - šedý, a rozumí se jí malba vytvořená převážně jednobarevně, většinou v odstínech neutrální šedi. Grisaille využíváme jako přípravnou vrstvu pro následné nanášení barevných vrstev a lazur. Klíčovou funkci této podmalby nalezneme především v polostínech, kde může…

celý článek zde
Tvář - barevné zóny

Chcete namalovat portrét a nevíte si rady jaký správný kolorit použít při malbě obličeje? Při malování portrétu a volbě barev mějte vždy na paměti základní rozdělení tváře na tři základní barevné oblasti s různou barevnou tendencí. Tyto barevné tendence nejsou na živém modelu téměř viditelné, nicméně je třeba tyto pravidla aplikovat pro dosažení realistické malby portrétu. 1. Oblast čela - žluté odstíny 2. Oblast nosu a tváře - červené odstíny 3. Oblast kolem úst a brady - šedavé nebo nazelenalé odstíny Proč tomu tak je? Oblast čela je be…

celý článek zde
Malba květiny akvarelem

Kdo má rád akvarel a květiny, tak možná dobře ví, že spojením obojího lze dosáhnout úžasných výsledků. V dnešním krátkém návodu vám prozradíme jednoduchý postup, jak si můžete takovou krásnou květinu namalovat.  1. Předkreslete si velmi tenkou linkou růži dle referenční fotky. 2. Vyplňte základní objem květu lokální barvou. Ještě před zaschnutím setřete nebo odsajte barvu v místě budoucích světelných odrazů. Po zaschnutí můžete vylepšit kontury květu. 3. V další fázi doplňte lazurami tmavší valéry a vylepšete modelaci světla a stínu. 4. Nás…

celý článek zde
Jak si vybrat mezi bělobami

Běloby se od sebe mohou odlišovat různými faktory, jako je třeba sklon k žloutnutí, rychlost schnutí, teplotou, krycí schopností apod. V současnosti nejčastěji narazíte na bělobu titanovou, zinkovou a olovnatou. Titanová běloba je dnes obecně nejrozšířenější univerzální bělobou na trhu. Jedná se o moderní pigment, který by neměl na vaší paletě chybět zejména pro jeho dobrou krycí schopnost a široké spektrum využití. Titanová běloba je pomalu schnoucí barva s neutrálním odstínem a po zaschnutí má slabou tendenci ke ztmavnutí. Hodí se pro témě…

celý článek zde
Lakování obrazu

Akrylový nebo olejový obraz je dobré, po dostatečném zaschnutí všech vrstev malby, opatřit vrstvou ochranného laku. Lak chrání obraz před vlivy okolního prostředí a zlepšuje jeho optické vlastnosti. Můžeme volit mezi laky lesklými nebo matnými. Pro olejomalbu jsou nejvhodnější laky s leskem, neboť prohlubují barevnost barevných vrstev. Při lakování obrazu se držte několika jednoduchých zásad. 1. Nejprve odstraňte z povrchu obrazu prach, který se během schnutí na povrchu usadil. V případě nového obrazu můžete použít i navlhčenou houbičku. Pro…

celý článek zde
Jak namíchat barvu kůže

Malování tělových tónů je obecně založeno na míchání červených a žlutých odstínů. Tyto odstíny jsou však vždy příliš syté a je nutné výsledné směsi tlumit doplňkovou nebo šedou barvou. K realistickému zobrazení barvy pokožky je však nutné brát v úvahu další souvislosti, které ovlivňují vzhled a barvu tělových tónů. Mezi tyto faktory především patří druh, barva a teplota osvětlení modelu, vlastní lokální barva kůže a oblast modelu, kterou chcete malovat. Tento krátký návod vám poskytne vodítko k prvotnímu rozhodování, jak namíchat realistické tě…

celý článek zde
Čistič na štětce

Pokud chcete mít své štětce ve skvělé kondici a hledáte něco opravdu účinného, pak tento čistič je prý jeden z nejlepších. A více o kurzech olejomalby, kde si své štětce nejdříve můžete pořádně zašpinit, abyste poté mohli vyzkoušet, jak je tento čistič účinný najdete např. na: http://www.artinstitut.cz/olejomalba-kt1

celý článek zde
Jak zvolit správný štětec?

V současnosti je na trhu nepřeberné množství různých štětců a občas je obtížné z takové široké nabídky vybrat ten správný. Štětce můžeme dělit do několika skupin. Na ty s přírodním nebo se syntetickým vlasem, nebo dle použití na štětce pro olejomalbu, akvarel, akryl…. Dále lze štětce dělit dle druhu a tuhosti vlasu na jemné, středně tuhé a štětce s tuhým vlasem, dle tvaru vlasu na kulaté, ploché, kočičí jazýček, zkosené atd. Rovněž lze štětce dělit dle délky vlasů a rukojetí na krátké, standardní a dlouhé. Obecně lze říci, že štětce s pří…

celý článek zde
Malování podle živého modelu nebo fotografie?

Od dob vzniku první fotografie se názorově dělí malíři na dvě nesmiřitelné skupiny. Jedna skupina zásadně odmítá používání fotky jako reference a naopak druhá skupina výtvarníků v tom nevidí žádný problém. Toto téma je i v současném výtvarném umění stále aktuální. Je naprosto zřejmé, že fotografie nemůže v žádném případě plně nahradit živý model. Pokud patříte mezi ty, co malují pouze z fotografií nebo se chystáte na jednom z našich workshopů malovat dle vlastní fotky, nemusíte zoufat. Za dodržení určitých podmínek lze vytvořit z fotografické p…

celý článek zde
Vytvoření třetího rozměru - kontrast

Každý výtvarník je omezen 2D prostorem svého podkladu. Aby přesvědčivě zachytil trojrozměrné objekty, je třeba dodržovat určitá pravidla. V tomto krátkém návodu se nejprve zaměříme na znalost kontrastu. 1) obr.1 – Hloubku vyjádříme kontrastem valéru, barvy a chromatu. Obecně předměty s vyšším kontrastem vystupují dopředu a naopak. Právě znalost kontrastu tonálních hodnot (neboli valérů) patří k nejúčinnějším metodám pro zachycení objemu nebo vzdálenosti. 2) obr.2 - Objekty v pozadí obsahují méně kontrastu než objekty v popředí. Fotografie…

celý článek zde
Vytvoření třetího rozměru - perspektiva

V prosinci jsme si vysvětlovali jak důležitý je pro vytvoření hloubky na obraze kontrast. Nicméně je třeba znát i další prvky, které nám pomohou navodit dojmu trojrozměrného prostoru ať na plátně či na papíře. Vedle základního kontrastu nám v zobrazení hloubky pomůže především známá perspektiva. 1. Nejjednodušší jedno-úběžníková perspektiva nám říká, že objekty ustupující do pozadí k horizontu se obecně zmenšují. Tento jev je nejsnadněji patrný na čtvercových objektech, jako jsou zdi domů, skříně, stoly atd. Rovněž lze velmi úspěšně tuto per…

celý článek zde
Vytvoření třetího rozměru - hrany, tloušťka vrstvy a stíny

1. Hrany - mohou být ostré nebo měkké, popř. se hrana ztrácí v jemném přechodu z oblasti světla do stínu. Obecně ostré hrany vystupují dopředu a rozostřené hrany ustupují dozadu. Z tohoto důvodu se u objektů nalézajících se v zadním plánu obrazu vyvarujte ostrých hran a malujte je rozostřené. Některé hrany mohou dokonce splynout se samotným pozadím. 2. Tloušťka barevné vrstvy - objekty , které se nalézají v popředí, je nutné malovat pastózněji než objekty v zadních plánech. Velký nános barvy v popředí, který jakoby vystupuje z plátna, pomáhá d…

celý článek zde
Tajemství malování vlasů

Mnoho začínajících umělců malují a kreslí vlasy způsobem, že se hned v prvotní fázi snaží vykreslit tužkou nebo štětcem jednotlivé pramínky vlasů. Výsledkem je, že i při maximální snaze umělce nevypadají vlasy realisticky a dokonce v některých případech téměř sedí na hlavě jako mop nebo helma. Je třeba si uvědomit, že nejprve je třeba zachytit základní tvar a objem - tedy definovat rozložení světla a stínu na vlasech. Až po této fázi je možné dokreslit jednotlivé drobné detaily v podobě jednotlivých vlasů V tomto krátkém návodu vám nyní předklá…

celý článek zde
Pasta Oner a jeho poslední den v ráji

Součástí právě probíhajícího Czech Design Weeku 2015 je velkolepá samostatná výstava Pasty Onera v Galerii Mánes s názvem Last Day In Paradise, jejíž vernisáž proběhla v úterý 10.11.2015. Pasta Oner, vlastním jménem Zdeněk Řanda, začal s grafitti v pouhých třinácti. Od doby, kdy pomaloval svou první zeď, uplynulo již více než 20 let, ve kterých se stal z jednoho z průkopníků českého streetartu jeho ikonou. Důležitým milníkem v jeho tvorbě byla možnost prezentovat své dílo jako součást českého pavilonu na World EXPO 2010 v Šanghaji a první samos…

celý článek zde
Classical Painting Atelier - Juliette Aristides

Kniha Classical painting atelier od Juliette Aristides je výborným průvodcem do světa současné světové realistické malby. Obsah knihy je koncipován do jednotlivých kapitol, z nichž každá pojednává o jednotlivých aspektech a základech realistického výtvarného umění. Svým obsahem nám rovněž dává i možnost nahlédnou do současných špičkových výtvarných škol, jako je třeba Florence art academy nebo Angel academy of art, do jejich způsobu současné výuky klasických výtvarných technik. Publikace obsahuje rovněž i několik praktických ukázek jak postupov…

celý článek zde
Využití moderních materiálů v malbě

Tak jako se po dlouhá staletí vyvíjela technika malování, šlo ruku v ruce s vývojem výtvarných technik i zdokonalování technických aspektů malby. Podkladové materiály, jako například dřevěné desky, nahradily rámy s plátnem. Ručně připravené barvy postupně nahradily komerčně vyráběné barvy apod. I přes tradiční hodnotu zmíněných materiálů se projevuje potřeba hledání nových a vhodnějších materiálů. Zaměřme se nyní na podkladové materiály pro obraz. Běžně se maluje na plátno, desku, desku s plátnem nebo lepenku. Pokud si položíme otázku, jakou…

celý článek zde
Deska nebo plátno?

Začít malovat na plátno nebo na desku s plátnem? Nebude vhodnější malovat přímo na dřevěnou desku? Stalo se vám někdy, že nevíte pro který materiál se rozhodnout? Tento krátký návod vám pomůže s volbou vhodného podkladu. Především si je třeba ujasnit, k jakému účelu podklad volíme. Pokud plánujete namalovat obraz většího formátu, doma v ateliéru je zřejmé, že vhodnější variantou bude plátno natažené na rámu. Pokud se chystáte navštívit jeden z našich kurzů, je vhodnější z hlediska mobility a odolnosti zvolit desku s plátnem, popř. dřevěnou d…

celý článek zde
Pohled do obrazu - Radomil Klouza

Kniha Pohled do obrazu od Radomila Klouzy zaujme především ty, kteří mají zájem o informace týkající se specifik dobových technik a procesu výstavby obrazů od středověku až po současnost. Jejím velkým přínosem je bohatá fotografická dokumentace, na které je názorně dokumentován průběh tvorby kopií staromistrovských děl. Pokud jste se již s publikacemi podobného typu setkali, v této najdete navíc i dosud nepublikovaný koncept – skladbu jednotlivých obrazových vrstev a užitých technologických postupů. Na 26 dílech reprezentujících slohová období…

celý článek zde
Tipy při malování z fotografie

Tipy při malování z fotografie Mnoho výtvarníků maluje v současnosti raději dle fotografie než dle živého modelu. Pro ty z vás, kteří patříte do této skupiny, máme několik tipů jak správně postupovat při výběru a interpretaci fotografie. 1. Myslíte si, že máte perfektní fotografii, kterou chcete malovat? Taková neexistuje! Hledejte nové možnosti jak vyfocený objekt nebo kompozici vylepšit. 2. Vyberte fotografii, která vám umožní být kreativní a interpretovat scénu. 3. Nekopírujte fotku! Vylepšujte, upravujte a doplňujte kompozici na…

celý článek zde
Jak namalovat jasně červený předmět

V dnešním krátkém návodu vám poradíme, jak za pomoci vrstvené techniky a lazur, namalovat jasně červený objekt. Příklad je ilustrován na kopii portrétu může s červeným turbanem od Jan van Eycka. 1. Turban namalujte zjednodušeně pouze dvěma základními tóny (světlo a stín) 2. Po zaschnutí malujeme celou plochu jasnou tmavou červenou barvou (Persian red + Cadmium red). Světlé části si zachovávají stále barvu podkladu. Dle potřeby vypracujeme jemné tonální přechody v oblastech stínu. 3. Po zaschnutí aplikujeme na osvětlené části, obvykle j…

celý článek zde
Malířská paleta

Malířská paleta je běžně známá pomůcka každého výtvarníka. Dá se z ní vyčíst mnoho o jejím vlastníkovi, stylu jeho práce, jeho malířských zvycích…Každý malíř si svou paletu přizpůsobuje pro svoji práci tak, aby mu co nejlépe vyhovovala a poskytovala mu maximální komfort při míchání barev. Klasické palety můžou být dřevěné, z plastu nebo skleněné, mohou být bílé, tmavé, světlé nebo dokonce i barevné, mít různé rozměry, velikosti a tvary, být do ruky nebo vertikálně připevněné vedle plátna na stojanu. Při práci se však mnozí umělci nevážou na kl…

celý článek zde
Jak správně vyfotit obraz

Téměř každý, kdo již někdy zkoušel vyfotit obraz se setkal s tím, že výsledná fotografie zdaleka neodpovídá realitě. Především u olejomalby dochází k odrazu světelného zdroje z lesklého povrchu plátna, který pak komplikuje vyfocení díla. Základem pro zlepšení je vhodně zvolené osvětlení a správně nastavený fotoaparát. 1. Osvětlení - je zapotřebí, aby světlo dopadající na obraz bylo rozptýlené, tedy rovnoměrně rozložené. Pokud nevlastníte kvalitní ateliérové osvětlení, můžete nafotit obraz venku.  2. Směr světla - Při umělém osvětlení umístě…

celý článek zde
Barevná škála

Nevíte jakou BAREVNOU ŠKÁLU použít, aby byl váš obraz barevně vyvážený a harmonický? Užitečnou pomůckou je v tomto případě spektrální barevný kruh. Barvy jsou v kruhu systematicky řazeny, přičemž doplňkové (komplementární) barvy leží vždy naproti sobě. Nejzákladnější rozdělení kruhu je na teplé a studené barvy. Již toto základní rozdělení může být velmi dobrou pomůckou pro volbu harmonické škály obrazu. Ať zvolíte teplé nebo studené ladění, vždy do obrazu umístěte i barvu z opačné části barevného kruhu. Tím doplníte barevné schéma a potrhnete z…

celý článek zde
Uschování barvy na později

Praktická rada:  Pokud malujete velký objekt, který si vyžádá několikadenní práci, namíchejte si dostatečné množství barvy dopředu. Ušetříte si čas a v budoucnu se nemusíte zdržovat neustálým mícháním barev. Připravenou barvu vložte do alobalu a řádně neprodyšně uzavřete. Poté vložte do lednice pro zpomalení tuhnutí barvy.

celý článek zde
Jak se vyhnout popraskání neboli krakeláži

Jak se vyhnout POPRASKÁNÍ neboli krakeláži vaší olejomalby? Setkáváme se s ní především u starých obrazů, ale při nedodržení určitých pravidel může barva rozpukat i na čerstvé malbě. Pokud to není cílem, pak vždy při nanášení vrstev barvy pamatujte na elementární pravidlo: více mastné na méně mastné. V praxi to znamená, že pokud se rozhodnete, malovat obraz na více vrstev je potřeba, aby každá další nanesená vrstva byla o něco mastnější než ta předchozí. Toho docílíme přidáním menšího množství oleje do našeho pracovního média.Pokud zmíněné p…

celý článek zde